Marian Alecu: “Am trecut de la mesele pline cu bucate si sticle de vin, la masa cu apa plata”

alecu01

Prima intalnire “Share the Vision” l-a avut ca invitat pe Marian Alecu, un profesionist cu experienta de peste 20 de ani in piata Horeca din Romania.

Timp de o ora si jumatate, acesta a impartasit cu participantii opiniile sale despre piata Horeca din Romania, opinii formate de-a lungul carierei care cuprinde pozitii-cheie in domeniu: Director de Vanzari Coca Cola Romania, Business Developer si General Manager McDonald’s Romania si actionar City Grill.

Cum poate creste Horeca

In opinia lui Marian Alecu, fata de alte tari, piata romaneasca de Horeca are potential de crestere, datorita faptului ca, pentru moment, romanii nu au o cultura a mersului la restaurant, existand chiar categorii care nu iau masa deloc in afara casei sau care merg la restaurant foarte rar, de patru, cinci ori pe an.

“Sunt categorii care trebuie sa inteleaga ca uneori e mai ieftin sa mananci la restaurant decat acasa, deoarece acum exista o mare diversitate de restaurante, ce se adreseaza fiecarui buzunar. Aceasta posibila clientela trebuie «educata», astfel incat sa devina client de restaurant. Cand lucururile vor avansa din acest punct de vedere va fi bine si pentru noi, si va fi un pas inainte si pentru tara”, a explicat Alecu.

De asemenea, acesta a afirmat ca segmentul Horeca continua sa fie un domeniu “oprimat”, in special de puterea de cumparare, iar sansele de supravietuire si chiar de dezvoltare ar putea veni din diferentiere, personalizarea serviciilor oferite si orientarea catre ceea ce vrea consumatorul roman.

“Noi suntem intr-o o tara in criza. Oamenii sunt in majoritate saraci, nu trebuie sa ne jenam sa recunoastem acest lucru. Iar cand oamenii sunt saraci, restaurantul este una dintre ultimele destinatii unde vor sa ajunga. De aceea, atunci cand ajunge intr-o locatie Horeca, clientul vrea sa fie tratat ca un rege, indiferent daca banii lui sunt multi sau putini. Iar cel cu bani putini, cu atat mai mult, deoarece pentru el iesirea la restaurant este un adevarat eveniment. Toti am resimtit perioada dificila, in care am trecut practic de la mesele pline cu bucate si sticle de vin, la masa cu apa plata. Arta noastra, a horecarilor, este sa ne adaptam vremurilor actuale, ca din putinul ce-l avem acum sa facem in asa fel incat sa putem supravietui in piata. Este momentul cand trebuie sa avem grija atat de relatiile cu furnizorii nostri, cat si cu clientii”, a declarat invitatul nostru.

marian alecu

Formate de succes in viitor

In ceea priveste formatele care ar avea succes in urmatorii ani, Marian Alecu ar miza pe bucataria romaneasca, pe restaurantul traditional romanesc: “Sper ca Romania va deveni in viitorul apropiat destinatie turistica. Si de cate ori vad turisti, intotdeauna ii vad in cautare de restaurante romanesti. Insa, cred ca si piata romaneasca trebuie sa cunoasca varietatea. Astfel, si segmentul de Horeca din tara noastra trebuie sa adopte anumite trenduri, pe care clientul incepe sa le urmeze, de exemplu cel axat pe mancare sanatoasa, bio s.a.m.d. Chiar daca este un consumator sarac, este din ce in ce mai educat, din ce in ce mai umblat prin strainatate, foarte dornic de tot ce e nou. Este foarte greu sa rezisti intr-un astfel de business, insa, ne place, nu ne place, cred ca acesta este viitorul.”

Fostul GM McDonald’s a mai aratat ca un format care are succes este clubul, care atrage in special tinerii. “Nu trebuie sa ignoram categoria care «vine tare» din urma, adica tineretul, care merge numai in aceste puncte de distractie. Sunt tendinte de care trebuie sa tinem cont deoarece altfel vom fi eliminati de pe piata”.

Marian Alecu este de parere ca formatul de succes este cel care are un target bine stabilit, ofera preturi mici, maxim medii, are furnizori de calitate, iar clientul nu este “agasat” de personalul localului. Acesta spune ca atmosfera din restaurant conteaza enorm, de aceea serviciile trebuie sa fie bine gandite, in special atitudinea personalului, care este un factor diferentiator determinant.

Secretul sta in relatia furnizor-horecar

Marian alecu a aratat ca pentru a oferi produse de calitate, la preturi rezonabile, este foarte important modul in care se desfasoara relatiile de business. “Referitor la relatia horecarilor cu furnizorii, trebuie sa fie vorba de parteneriat. In prezent, in piata sunt multi furnizori ce au produse de calitate apropiata, acum ai de unde sa alegi. De asemenea, nu cred ca nu exista produs pe care sa nu-l gasesti acum pe piata romaneasca. Cheia unei relatii reusite furnizor-horecar este seriozitatea, si de o parte, si de alta. In plus, furnizorul trebuie sa aiba o relatie de implicare – un furnizor implicat merge la client, identifica nevoile acestuia, vine in intampinarea lui. Cred in parteneriatul pe termen lung, intr-o relatie stabila si cred ca relatia umana conteaza enorm”, a spus invitatul Food&Bar si Modern Buyer.

Zone “reci” si “fierbinti”

alecu02Referitor la dezvoltarea segmentului Horeca la nivel national, Marian Alecu este de parere ca exista o diferenta uriasa, o adevarata “prapastie” intre Bucuresti si orasele din tara: “Excluzand Constanta, unde aceasta industrie este sustinuta de sezonul estival, s-au facut incercari la Cluj, Iasi, Brasov, insa diferenta de piata, de pret si de profitabilitate intre Bucuresti si celelalte orase este de cel putin 30%-40%. As indrazni sa afirm ca doua treimi din piata totala de Horeca se afla in Bucuresti”.

Potrivit lui Alecu, Centrul Vechi din Capitala a ajuns la o limita a dezvoltarii pe segmentul restaurante si a venit momentul sa fie “ajutat”. “Cred ca e momentul ca Centrul Vechi sa atraga si alte business-uri, nu neaparat adiacente, ci «carlige» pentru ca oamenii, atat turisti cat si localnici, sa vina aici. Nu stiu daca ar trebui sa fie centre de expozitii sau magazine, insa cred ca sansa este o «impletire» a restaurantelor cu afaceri din alte domenii.”

Fiscalitate

In ceea ce priveste perspectivele si evolutia intregii piete Horeca, Alecu este de parere ca doar in momentul in care statul va avea o politica de incurajare a investitorilor, prin reducerea TVA-ului, de exemplu, abia atunci business-urile din domeniu pot fi sustenabile.

“Am fost intr-o suta de tari din intreaga lume si cred ca am intrat in 2.000 de restaurante. Ma voi referi la exemplul restaurantelor din tarile unde TVA-ul este la cota de 5%. Acolo, din aceasta diferenta de 19% s-a creat o patura de antreprenori stabila si un mediu de business solid. Stiti cate restaurante sunt in Londra? 33.000 de restaurante. Stiti cate restaurante dau faliment anual? In 2012 au fost 124, deci aproximativ 0,4%. In Bucuresti, anul trecut au dat faliment 400 de restaurante, la un total estimat de 2.500 – 3.000 de restaurante. Asadar vorbim de un procent de 14-15 %.”

Workshop-ul “Share the vision” sustinut de Marian Alecu a fost primul dintr-o serie care ii va avea ca invitati pe unii dintre cei mai experimentati antreprenori si oameni de Horeca in scopul schimbului de opinii si viziuni de business.

Cea de a patra editie a evenimentului “Achizitii in Horeca”, dedicat networkingului si oportunitatilor din industria ospitalitatii, a fost organizat de Food&Bar si Modern Buyer in zilele 28 si 29 mai 2014.

Partenerii evenimentului au fost: Selgros Cash&Carry, Unilever Food Solutions, Groupama Asigurari, Alfredo Foods, Seamless Romania, Marathon Distribution Group, Nordic Import Export, Macromex, Bonduelle, Tiriac Auto, Podravka, Just T, Crama Oprisor, Sensio, Caroli Foods Group si Line Group.

achizitii in horeca
Care sunt tendintele obiceiurilor de consum in Horeca?

city grill
Dupa 10 ani de existenta, City Grill isi continua expansiunea

Close