Horeca Next Level – Trenduri Beverage: Produsele reprezentative, potrivite specificului locatiei, obligatorii in meniul de bauturi

PRR_1932

Proprietari si manageri de restaurante, hoteluri, baruri si cafenele, somelieri, consultanti in domeniul food&beverages, si-au dat intalnire ieri, 31 mai a.c., la Horeca Next Level – Trenduri Beverage, cel mai important eveniment din Horeca dedicat tendintelor de consum din domeniul bauturilor. Evenimentul, organizat de Food&Bar la Pullman Bucharest World Trade Center, s-a bucurat de prezenta a nu mai putin de 20 de speakeri, nume importante din industria Horeca, atat antreprenori si reprezentanti ai unor locatii de succes, cat si renumiti profesionisti din industria bauturilor.

In Romania, consumul de vin a crescut foarte mult in ultima perioada, datorita atat importatorilor, care si-au extins portofoliile aducand pe piata produse noi, cat si producatorilor romani, care au ajuns sa ofere vinuri de calitate si au abordat cu curaj si categorii de nisa. In ceea ce priveste trendurile de pe piata romaneasca, previziunile arata ca rose-ul, vinurile spumante si ginul tonic vor avea cel mai mare succes vara aceasta, bauturile spirtoase albe (vodca, gin, rom) sunt pe val, in special in combinatii simple, cu fructe zdrobite si apa sau sprite, iar sezonul estival, “cuplat” cu Campionatul European de Fotbal, readuce optimismul in curtea producatorilor de bere. Acestea sunt, pe scurt, unele dintre cele mai importante concluzii extrase din dezbaterile ce au avut loc in cadrul “Horeca Next Level – Trenduri beverage”, cel mai important eveniment din Horeca dedicat tendintelor de consum din domeniul bauturilor.

PRR_1919

Dezbaterile din cadrul conferintei au vizat subiecte precum: cererea si oferta, realizarea meniului de bauturi in functie de specificul locatiei, schimbarile observate in ultima perioada in obiceiurile de consum, precum si principalele trenduri din domeniu la nivel mondial. Evenimentul a fost deschis cu un subiect important pentru toti cei prezenti in sala: alcatuirea meniului de bauturi.

PRR_2061

“Sunt multe cazuri in care se pleaca de la ceea ce proprietarul isi doreste sau de la o imagine pe care acesta o are despre piata si despre acest subiect. Cred ca este o abordare oarecum nefericita. In primul rand, trebuie sa-ti cunosti foarte bine piata, targetul, trebuie sa stii foarte bine pe cine vrei sa aduci in locatia ta, sa incepi sa-i cunosti preferintele, sa analizezi puterea de cumparare a clientilor vizati, si abia dupa dupa aceea incepi si iti construiesti meniul. Un alt factor de care trebuie sa tinem seama este ca toti suntem oarecum conditionati de contractele de marketing pe care le avem cu diversi producatori, insa nu cred ca acestea ar trebui sa dicteze. Exista locatii in care anumite produse sunt obligatorii si atunci, in ciuda constrangerilor pe care le ai, trebuie sa te lupti sa poti sa le oferi clientului. Ca sa exemplific, in una din locatiile noastre, un restaurant cu specific italienesc, ni s-a parut normal sa oferim clientilor o bere italieneasca. In ciuda unui contract pe care il negociem cu un producator de bere, am reusit sa impunem acestuia, ca pe langa brandurile pe care el le are, sa putem sa lucram si o companie concurenta, care ne poate furniza acea bere italieneasca pe care eu o consider obligatorie in acea locatie. Si astfel de exemple pot continua: in fiecare locatie, pornind de la ceea ce se intampla acolo, trebuie sa includem in acel meniu produse reprezentative, care sa se potriveasca conceptului pe care tu il ai si vrei sa-l livrezi. Cred ca este cel mai important lucru in constituirea unui meniu”, a declarat in cadrul conferintei Ion Biris, Managing partner Grupul Loft.

In ceea ce priveste bauturile spirtoase, cocktailurile, furnizorii-importatori sunt cei care sustin in primul rand acest segment, atat prin portofoliile de produse importate cat si prin retele pe care acestia le furnizeaza. Parerea unanima exprimata de catre invitatii nostri este ca ginul si cocktail-urile pe baza de gin vor fi “starurile” perioadei urmatoare, in conditiile in care de cativa ani ginul a devenit un must have pe toate pietele din strainatate.

PRR_1919

“Pot sa spun ca am observat o crestere a cererii de smoothie-uri si bauturi pe baza de cafea rece, precum si o tendinta clara spre vinuri sparkling, trecere de la vinuri albe la prosecco, iar pe partea consumului de bauturi spirtoase, am observat este ca a crescut cererea de bauturi spirtoase cu fructe. Sunt un fel de long-drinks, dar nu sunt long drinks. Din ce am vazut, se renunta la siropuri si se prefera o combinatie de spirtoase albe – vodca, gin, rom – cu fructe de padure, de exemplu, si apa minerala sau sprite. Am avut multe cerinte de cocktail-bar-uri cu acest tip de bauturi”, a exemplificat Octavian Moldovan, Deputy General Manager Sheraton.

Specialistii in cocktail-uri au cazut de acord ca in acest segment nu se poate evolua daca nu stii sa prepari cocktail-urile clasice, acestea constituie baza de la care poti pleca sa “dezvolti” propriile creatii. O alta parere, unanim acceptata, este ca piata romaneasca nu este inca destul de pregatita pentru cocktail-uri, in principal din cauza puterii de cumparare scazute, astfel ca locatiile cu acest specific mizeaza in mare parte pe atmosfera si servicii pentru a atrage si retine clientii.

O alta modalitate de a avea succes pe piata este crearea unei locatii deosebite, un exemplu in acest sens fiind Shoteria, un concept tip shotbar, deschis in aprilie 2015. Meniul cuprinde sectiuni, denumite sugestiv tabela de „Plecari”, cu meniul de alcoolizare si tabela de „Sosiri”, care afiseaza meniul de reabilitare. Cele circa 200 de mii de shot-uri vandute in intervalul mai 2015 – mai 2016 stau drept marturie ca astfel de concepte pot avea succes pe piata romaneasca.

Liviu Grigorica, Master Blender & Ambassador Brancoveanu Vinars, a vorbit despre bauturile nobile, coniac, armagnac, vinars si brandy, insistand asupra diferentelor dintre acestea. Liviu Grigorica a prezentat participantilor principalele atuuri ale brandului de vinars Brancoveanu si a vorbit despre importanta alegerii unui produs de calitate, precum si despre consumul de coniac in Romania si cat de informati sunt consumatorii romani in ceea ce priveste acest tip de bauturi.

PRR_2272

“Horeca nu si-a facut foarte bine treaba in bere, in sensul ca desi “jucam” in liga campionilor ca si volume de bere in Europa, la noi se vinde foarte putina bere in Horeca, comparativ cu alte tari. In urma noastra mai este Franta, de exemplu, insa acolo vinul domina. Cred ca mai sunt foarte multe de facut in Horeca, avem ceva probleme in ceea ce priveste marketingul si pretul, dar si pe partea de educare a consumatorilor. Trebuie sa intreprindem actiuni pentru ca acestia sa cunoasca berile si sa stie cum se bea berea. De exemplu, noi chiar avem programe de informare prin care incercam sa le explicam clientilor diferenta dintre berea filtrata si cea nefiltrata. O alta problema a pietei, se refera la pret. In Romania, berea este perceputa ca fiind foarte ieftina, si este inca ieftina. Cred ca avem foarte mult de munca pe tema educatiei si cum ne adresam fiecarui client cu berea potrivita”, a expus Daniel Mischie, Chief Operations Officer CityGrill, cateva dintre problemele si provocarile pietei de bere.

In ceea ce priveste categoria vin, un studiu citat in cadrul evenimentului de catre Sergiu Nedelea, Somelier, Fondator Wine Taste, vinul reprezinta 32% din consumul de bauturi, restul ducandu-se catre bere si alte bauturi, iar din consumul de vin 51% se consuma in gospodarii. Vinul romanesc este consumat cu precadere, in proportie de 69% din participantii la studiu declarand acest lucru, restul de 31% optand in favoarea vinurilor straine, interesant fiind faptul ca in general femeile favorizeaza alegerea vinurilor de import.

“Referitor la nivelul de informare, primele soiuri romanesti mentionate spontan de participantii la studiu sunt Grasa de Cotnari si Feteasca Alba, iar in ceea ce priveste podgoriile, cramele, se poate observa un mare grad de confuzie. Desi vorbim de un consumator care frecventeaza restaurantele, acesta incurca soiurile cu podgoriile. Totusi, in ultima perioada exista un interes din partea consumatorilor pentru a afla mai multe informatii. Din nefericire, pretul pe care romanii sunt dispusi sa-l dea pentru vin in restaurant este destul de departe de realitate”, a spus Sergiu Nedelea.

PRR_2315

“Am observat o crestere a vanzarilor de vin, si in special de vinuri romanesti: strainii care vin la noi vor sa consume vinuri romanesti, dar si romanii au devenit mai interesati sa incerce mai multe vinuri romanesti. Calitatea vinurilor romanesti este din ce mai buna, au fost realizate foarte multe investitii in aceasta industrie, si atunci e normal ca lucrurile sa mearga in aceasta directie. Din punctul meu de vedere, ca proprietar, pot sa spun ca producatorii de vin ar trebui sa-si promoveze vinurile prin oameni specializati, care sa poata povesti despre acele vinuri, si, de asemenea, sa aiba liste de vinuri potrivite fiecarui tip de locatie Horeca”, a declarat Liviu Popescu, Actionar Grupul Fratelli.

Despre ce inseamna sa faci un meniu de vin, din punctul de vedere al unui reprezentant al unui producator de vinuri de romanesti, a vorbit Simona Mardale, Director Marketing Liliac. “Noi am incercat sa avem o categorie sa zicem putin mai diferita, desigur, cu vinuri romanesti. In momentul de fata, vinurile romanesti sunt intr-adevar pe val, insa un meniu trebuie sa cuprinda obligatoriu si vinuri straine, pentru a oferi consumatorilor mai multe optiuni. Ca trenduri, rose-ul a ramas la “moda”, indiferent de anotimp, iar ce am mai observat este ca vin din urma vinurile speciale, cum ar fi orange wine, precum si vinurile de desert. Cred ca acest gen de vinuri poate reprezenta un atu atat pentru un producator cat si pentru o locatie Horeca”, a spus reprezentanta producatorului transilvanean.

Cafeaua si obiceiurile de consum din Romania, cafeaua de specialitate, informarea consumatorilor, atragerea si fidelizarea acestora, noi concepte de locatii au fost cateva dintre subiectele abordate in ultima parte a conferintei Horeca Next level – Trenduri Beverage. Radu Savopol, Propietar 5 to Go & Old Nick Pub, a descris audientei conceptul 5 To Go si a prezentat planurile de dezvoltare pe termen scurt, ce vizeaza atingerea unui numar de 40 de locatii pana la finalul acestui an. La randul lor, Adrian Simion, Proprietar Guido Coffee, si Antonio Iftimescu, Proprietar Coftale, au vorbit despre ce inseamna cafeaua de specialitate, cum pot fi educati consumatorii in aceasta directie, ce metode de fidelizare sunt eficiente.

PRR_2061

“Daca in cazul cafelei comerciale accentul este pus pe elementul pret, la cafeaua de specialitate accentul se pune pe calitate. Cafeaua de specialitate ofera in mod natural arome diferite. La cafea, cea mai importanta este prepararea. In cafeaua naturala se gaseste mult mai multa dulceata, astfel ca nu e nevoie sa adaugati zahar, si veti descoperi arome autentice, ce nu credeati ca le veti intalni in cafea. Cel mai bun mod de promovare pentru noi este prin organizarea de degustari, in urma carora suntem recomandati mai departe. Cred ca o cafea de specialitate este o experienta in sine, iar o locatie poate atrage si fideliza consumatorii datorita acestui produs”, a povestit Adrian Simion.

Horeca Next Level – Trenduri beverage, eveniment organizat de Food&Bar a avut loc pe data de 31 mai 2016, la Pullman Bucharest World Trade Center, si a reunit intr-un cadru business-to-business antreprenori, manageri, furnizori, producatori, consultanti din industria Horeca.

Seria evenimentelor Horeca Next level continua in acest an cu inca doua editii:

-          Septembrie 2016 – “Consumatorul modern: intre fast food, comfort food si fine dining” – 10 dintre cei mai buni chefi si proprietari de restaurante din Romania vorbesc despre obiceiurile de consum, educatia culinara si tendintele in Horeca. Localuri in trend

-          Octombrie 2016 – Dessert trends: prajiturile copilariei, savori occidentale si eclectism. Ce vrea consumatorul urban?   – Cele mai apreciate deserturi in restaurante. Da plus valoare meniului tau cu deserturi de senzatie

Va multumim pentru participare si va asteptam si la urmatoarele editii!

Multumim partenerilor:

part_nwl

spa
Grupul Tisa deschide un centru wellness la Baile Olanesti, in urma unei investitii de 5,5 milioane euro

GFK
Studiu “Ocazii de consum pentru bauturi”: Un sfert dintre romani consuma alcool intr-o zi obisnuita

Close