Care sunt tendintele obiceiurilor de consum in Horeca?

achizitii in horeca

Cea de-a doua parte a conferintei “Horeca Next Level”, din cadrul “Achizitii in Horeca”, eveniment organizat de Food&Bar si Modern Buyer pe 28 mai a.c., a continuat dezbaterile in jurul temei principale, “Obiceiurile noi de consum si modul in care acestea se reflecta in strategia operatorilor Horeca”.

Cei sase speakeri, Cristina Dima, Country Manager, Unilever Food Solutions Romania, Stefan Popescu, Executive Chef Novotel, Oana Nanulescu, Country Manager Seamless Romania, Marian Anghel, Director National de Vanzari Horeca, Marathon Distribution Group, Cristian Darmanescu, Director General Alfredo Foods si Andrei Bartesch, Marketing Manager Trenta Pizza, au adus in atentia celor peste 130 de participanti urmatoarele subiecte: ce schimbari au intervenit in comportamentul de consum in Horeca; cum s-au reflectat acestea in strategia jucatorilor din industrie; ce tip de experiente au fost cele mai bine primite de consumatori; ce noutati notabile putem remarca in meniul operatorilor, plecand de la schimbarea obiceiurilor de consum s.a.m.d.

UFSCristina Dima, Country Manager, Unilever Food Solutions Romania, a prezentat, impreuna cu Stefan Popescu, Executive Chef Novotel, portofoliul de ingrediente profesionale si serviciile pe care UFS le poate pune la dispozitia clientilor sai din Horeca (hoteluri, restaurante, cantine, scoli si spitale). Un subiect interesant a fost reprezentat de studiul “Perceptii si practici cu privire la obiceiul de a manca sanatos”, realizat de IMAS Marketing&Sondaje pe un panel de 300 de respondenti. In ceea ce priveste frecventa cu care ramanii iau masa in oras si ce moment al zilei prefera pentru acest lucru, datele cuprinse in studiul mentionat arata ca 63% dintre respondenti sunt consumatori medii, adica mananca in oras de 2-4 ori / saptamana, iar 37% sunt consumatori constanti – mananca in oras de cel putin 5 ori / saptamana, iar pranzul este principala masa servita in afara casei, urmata de mic-dejun si cina. Perceptia consumatorilor referitor la cele mai sanatoase preparate pe care le consuma cand manaca in oras arata astfel: 22% aleg salata, 12% preparate din peste si pui, 9% – supe sau legume la gratar/abur, iar celalelte variante, precum carne de vita, cartofi, orez sau paste au fost numite de catre sub 4% dintre participantii la studiu. Preparatele tip fast-food sunt considerate cel mai putin sanatoase de catre 24% dintre respondenti, urmate de prajeli si carnea de porc, cu cate o pondere de 16% din esantion.

“Aproximativ 80% din respondenti sunt de parere ca preparatele sanatoase sunt scumpe, iar 60% considera ca nu sunt gustoase sau satioase. Totusi, jumatate din respondenti declara ca sunt in cautare de preparate sanatoase in meniu, si mai mult de jumatate ar inlocui parte din preparat cu o varianta mai sanatoasa (de ex. carne preparata la grill vs prajita). Desi sustin ca vor sa manance sanatos, romanii nu sunt inca dispusi sa aloce o suma substantiala pentru preparate sanatoase: majoritatea (70%) au declarat ca sunt dispusi sa plateasca sub 50 lei pentru meniuri sanatoase”, a precizat Cristina Dima.

Portofoliul UFS cuprinde ingrediente profesionale, reunite sub gama HoRe Professional, cum ar fi: Primerba; Vinaigrette Sos Olandez si Bernaise; Sos Salsa si Tandoori; Sos Chili si Soia & Chili si Usturoi; Sos Worcester si Soia; Deserturi si Topping-uri.

oanaOana Nanulescu, Country Manager al companiei suedeze Seamless, ce a dezvoltat aplicatia SEQR, a vorbit despre functionalitatile si beneficiile implementarii platii cu telefonul mobil de catre operatorii Horeca (restaurante, delivery, online s.a.m.d.). Reprezentanta Seamless a detaliat pas cu pas cum functioneaza aplicatia pentru a plati atat direct in locatii, cat si online. De asemena, a explicat operatorilor Horeca prezenti in sala cum aplicatia SEQR poate fi folosita ca instrument de promovare si de fidelizare a clientilor.

Implementarea aplicatiei nu necesita investitii in hardware sau software, nu exista costuri de start-up sau costuri fixe si poate fi folosita pentru mai multe canale ale aceluiasi operator, impulsionand astfel vanzarile. De asemenea, SEQR integreaza si opţiuni de comunicare si promovare a operatorilor Horeca, precum reduceri, bonusuri si programe de loialitate, disponibile direct in aplicaţie.

Potrivit Oanei Nanulescu, costurile utilizarii ale aplicatiei SEQR sunt la jumatate fata de comisioanele la tranzactiile cu cardul bancar.

SEQR poate fi utilizata pentru plaţi in magazine, restaurante, parcari si in shop-uri online, precum si direct din reclame stradale, TV sau online. Pentru Horeca, clientii pot plati comenzile efectuate pe website-uri, prin scanarea codului QR afisat la finalizarea comenzii sau in cafenele si restaurante, scanand codul afisat la casa de marcat, la mese sau pe bonul de plata.

Compania si-a extins acoperirea si in Horeca, colaborand deja cu mai multi operatori din aceasta industrie, cel mai recent parteneriat fiind cu platformele de delivery wuxing.ro si fooda.ro.
“Solutia de plata prin telefonul mobil SEQR permite operatorilor Horeca sa le ofere clientilor lor optiuni care sa raspunda noului profil al consumatorului de astazi – digitalizat si deschis spre a folosi gadget-urile disponbile pentru solutii cotidiene simple si la indemana. Credem ca platile cu telefonul mobil au un potential foarte mare, atat in alte tari din Europa cat si in Romania”, a precizat Oana Nanulescu.

Pentru a ilustra potentialul acestei solutii de plata, reprezentanta Seamless a dat ca exemplu piata de origine, Suedia, unde, din luna martie a.c., clientii McDonald’s pot plati cu SEQR direct din aplicaţia mobila a lantului de restaurante. In aceasta tara, aplicatia este una dintre cele mai populare, avand aproximativ jumatate de milion de utilizatori activi pe luna.

In Romania, SEQR este activa din octombrie 2013, iar in prezent este implementata la nivel national, de catre companii precum: wuxing.ro, fooda.ro, Cafe Antipa, Ceainaria Tabiet, Subway Upground, So Coffee Aeroport Cluj, Express Pronto, Star Place, Tobacco Shop, pcgarage.ro, Inmedio, Relay, 1 Minute, Agip, Arsis, Bata, Folli Follie, Outlet Fashion House.

marathonMarian Anghel, Director National de Vanzari Horeca, Marathon Distribution Group, este de parere ca, in ultimii ani, piata de Horeca a evoluat, calitatea si serviciile imbunatindu-se seminificativ. “Pot spune ca schimbarea obiceiurilor de consum a creat cereri noi din partea clientilor. De exemplu, am simțit o crestere a cererii pentru produsele “gata pregatite“ sau semipreparate, in mod special congelate: deserturi congelate; patiserie si panificație congelata; cartofi si specialitați congelate. De asemenea, am observat ca in segmentul Horeca, cea mai spectaculoasa crestere au avut-o restaurantele tip fast-food. Am anticipat acest trend de crestere si am venit in intampinare cu soluții complete: sosuri si dresinguri, ulei de prajit, cartofi si alte produse. Un alt format care a inceput sa-si faca loc in piata este cafeneaua, iar noi am raspuns cu o gama de produse congelate de patiserie si cofetarie. La moda in Horeca sunt produsele care iți confera diversitate in meniu si care pot fi pregatite si servite cu resurse minime”, a declarat reprezentantul Marathon Distribution.

Infiintat in 1991, Grupul Marathon reprezinta astazi o firma de distributie – Marathon Distribution Group, o fabrica – Contec Foods Tecuci si un join venture -Venture Dawn – Marathon Tecuci. Compania este prezenta la nivel national, prin 13 sucursale si un parc auto de 400 de masini. Portofoliul de produse cuprinde legume congelate, peste si specialitați, panificație si patiserie congelata, sosuri si siropuri pentru cafenele, reunite sub 34 de marci proprii si internaționale (Olympia, Magic Chef, Picnic Land si Aviko, Ardo, Nordic Seafood, Dawn, Klemme, Delifrance, Pfalzgraf, Nestle etc.)

alfredoDirectorul general al Alfredo Foods, Cristian Darmanescu, a prezentat participantilor la conferinta portofoliul de produse dedicate clientilor ce activeaza in industria Horeca. “In primul rand, Alfredo Foods este specialist in peste si fructe de mare, si asigura o variata sortimentatie pentru segmentul Horeca. De-a lungul timpului am realizat numeroase investitii pentru a oferi clientilor nostri cele mai bune produse. De exemplu, am investit circa 300.000 euro intr-o linie de prelucrare a somonului salar, astfel ca in prezent putem oferi portii fixe, cu sau fara piele, iar clientii din Horeca pot beneficia de mai multe avantaje, cum ar fi flexibilitate in comanda fresh/proaspat congelat, ambalarea in bax la un numar fix de bucati, pierderi 0 (produse finite gata de gatit) si scaderea costurilor (prin reducerea manoperei si diminuarea timpului de pregatire)”, a detaliat reprezentantul Alfredo.

Pe langa peste si fructe de mare (somon, cod, pastrav, dorada, lup de mare, salau / creveti, caracatita, calamari, carne scoica), aperitive (somon fume, hering afumat, macrou afumat, sprot afumat, pastrav afumat etc.) si icre (crap, hering, stiuca), portofoliul Alfredo Fresh destinat clientilor Horeca mai cuprinde si o gama variata de legume congelate (mazare, fasole verde, mix mexican, mix supa, spanac, mix orez, broccoli, conopida, morcovi baby).

trentaPotrivit unui sondaj online realizat anul trecut de Trenta Pizza si prezentat in cadrul conferintei de catre Andrei Bartesch, Marketing Manager al acestei companii, cel mai mult se comanda pizza la domiciliu, un procent de 61% dintre respondenti declarand acest lucru. Alte variante mentionate au fost acasa – 26% si in oras, numai 3%. In ceea ce priveste momentele din zi cand se realizeaza comenzi, cei mai multi comanda seara – 55% si la pranz – 30%, iar 15% – la amiaza.

Din datele extrase reiese ca profilul celor care comanda pizza cu livrare poate fi rezumat astfel: persoane active profesional si social, cu timp liber limitat, care comanda de nevoie sau pentru ca au pofta de pizza (ceva “bun” si sațios); varsta medie: 20-40 ani (nucleul principal); studii si venituri: cel puțin medii. Dintre acestia, 52% sunt barbați.

In ceea ce priveste modalitatile prin care clientii ajung sa comande de la Trenta Pizza, 54% dintre participantii la sondaj au afirmat ca au luat in considerare recomandarea unei persoane cunoscute (prieteni, colegi, familie); 23% datorita vizibilitatii in online: google (organic & platit), facebook, alte site-uri; 20% – flyere; 2% – locații, iar 1% – alte canale.
Acelasi sondaj evidentiaza ca principalele criterii de alegere a unei firme ce livreaza pizza sunt: gustul si prospețimea, mentionat de catre 57% dintre respondenti, serviciul livrare: 22%; prețul – 11% si ofertele – 9%.

Cea de a doua zi a evenimentului “Achizitii in Horeca” a fost dedicata workshop-ului „Share the Vision”, ce l-a avut ca invitat pe Marian Alecu. Acesta a impartasit cu participantii opiniile sale despre piata Horeca din Romania, opinii formate in peste 20 de ani de activitate. Aceasta intalnire este prima dintr-o serie care ii va avea ca invitati pe unii dintre cei mai experimentati antreprenori si oameni de Horeca in scopul schimbului de opinii si viziuni de business.

Expozitia business to business care a putut fi vizitata pe parcursul celor doua zile ale evenimentului a reunit 20 de furnizori de produse si servicii destinate industriei Horeca: produse alimentare si nealimentare, bauturi, echipamente, tehnologie si servicii conexe.

Partenerii celei de-a IV-a editii “Achizitii in Horeca” au fost: Selgros Cash&Carry, Unilever Food Solutions, Groupama Asigurari, Alfredo Foods, Seamless Romania, Marathon Distribution Group, Nordic Import Export, Macromex, Bonduelle, Tiriac Auto, Podravka, Just T, Crama Oprisor, Sensio, Caroli Foods Group si Line Group.

city grill
Dupa 10 ani de existenta, City Grill isi continua expansiunea

HORECA NEXT LEVEL
Ce s-a discutat la Conferinta HORECA NEXT LEVEL

Close